Jak už jsem psala mockrát… je důležité, aby se kosmetička v kosmetickém kurzu naučila nejen základní kosmetické úkony, ale měla by se také rozhodnout pro značku kosmetiky, se kterou chce pracovat. A tak se snažíme zorientovat v nabídkách toho, co je na českém trhu k mání. Celý týden vaříme hlavy s kosmetičkami, které už svůj kurz končí.
Moje frankofilství dost vyvětralo, když jsem si znovu na jejich žádost přečetla složení kosmetiky hogo fogo francouzských značek u nás zastupovaných.
Je to jako s potravinami? Jsme i kosmetický odpadkáč uprostřed Evropy?
Mezi nejagresivnější chemikálie se v kosmetice často zařazují konzervanty. Pokud kosmetický přípravek obsahuje vodu, musí být dobře konzervován, protože voda je pro mikroorganismy dobrá.
O takových parabenech, které se ke konzervaci v kosmetice používají, už bylo napsáno dost. Zpočátku zařazené mezi 20 nejčastějších alergenů, podezřelé z narušování přirozené enzymatické aktivity pokožky a tkání. Dokonce se uvádělo, že zbytky parabenů byly objeveny v nádorech prsů.
Následně byla skutečnost, že parabeny způsobují rakovinu, označena za mýtus. Různé země EU se k tomuto problému postavily různě.
U nás se v kosmetice parabeny používají a bylo prokázáno, že v množství nepřevyšujícím 0,1% se jedná o netoxické látky. Žádná studie prý nikdy neprokázala jejich karcinogennost.
Francie používání parabenů zakázala a začaly se tady nahrazovat jinými konzervanty. Takovou náhražkou začal být např. methylisothiazolinone (MI).
Jenže… MI byl sice ještě koncem roku 2003 řazen mezi relativně neškodné, ale nařízením Komise EU byl v červenci loňského roku v kosmetice zakázán, a od února tohoto roku by se v žádném bezoplachovém kosmetickém přípravku vyskytovat neměl. Bylo totiž zjištěno, že je jedním z nejsilnějších kontaktních alergenů, je neurotoxický a může způsobit infarkt myokardu.
O mě se pepka pokoušela, když jsem zjistila, že MI se stále objevuje ve složení oněch hogo fogo profesionálních francouzských značek u nás distribuovaných a kosmetičkám pro práci doporučovaných. Marketingoví mágové, obchodní zástupci, výhradní i nevýhradní distributoři těchto značek začínajícím kosmetičkám pak tyto přípravky tlačí, vymýšlejí různé obezličky ve formě doškolování buď odborných znalostí, nebo marketingových dovedností, a prodávají.
A z toho vyplývá poučení:
- Milé kolegyně kosmetičky, čtěte etikety, vybírejte si kurzy, kde vás něco naučí, a dělejte svoji práci poctivě. Je to služba pro krásu! Regál plný předražené a nebezpečné kosmetiky, aby kámošky viděly, že na to máte… to měla jít radši Nanynka do zelí, než na kosmetický kurz a nákup kosmetiky.
- Vážení zástupci a distributoří takových kosmetických značek, něco tady smrdí a růže to nejsou!
Tak se zatím mějte, já se jdu zchladit nějakým pozdním sběrem… z Moravy.
Jarmila